Wielka afera w Banku Lloyds.

Jeden z największych i najpopularniejszych banków w Wielkiej Brytanii wspierany kapitałem państwowym, mocno podpadł swoim klientom. Przedsiębiorstwo Lloyds Banking Group zostało ukarane grzywną w wysokości 117 milionów funtów za bezzasadne odrzucanie reklamacji klientów dotyczących nieuprawnionej sprzedaży Payment Protection Insurance.

Nie jest to pierwsza taka sytuacja na rynku brytyjski. Kilka miesięcy wcześniej narzucono karę w wysokości 20,7 miliona funtów na bank Clydesdale Bank za podobne praktyki. Tak wysoka kara narzucona na bank Lloyds ma być przestroga dla innych instytucji finansowych. Brytyjski rząd zapowiedział, że w przeciągu najbliższych 12 miesięcy wystawi swoje udziały w Banku Lloyds na sprzedaż.

Niepokojący jest jednak fakt, iż nie jest to pierwsza grzywna nałożona na ten bank. W zeszłym roku FCA (Financial Conduct Authority) narzucił na instytucję finansową karę w wysokości 218 milionów funtów za manipulowanie oprocentowaniem kredytów.

Jeżeli chodzi o aktualną sytuację, to FCA przedstawia, iż w czasie od 2012 do 2013 roku ponad 2,3 miliona klientów złożyło wnioski o odszkodowanie do banku, który 37% z nich odrzucił. Zostało to spowodowane prawdopodobnie mylnie przekazaną informacją na temat sprzedaży ubezpieczeń. Na początku marca 2012 roku pracownicy biura obsługi klienta w banku, zostali poinformowani, że ich sprzedaż przebiega zgodnie z przyjętymi standardami, co mogło spowodować odrzucenie dużej ilości reklamacji.

Te niedociągnięcia wyszły na jaw przy okazji śledztwa prowadzonego przez „The Times”, jednak FCA twierdzi, że było ono już prowadzone wcześniej. Na początku roku bank poinformował, że wstrzymuje wypłaty dywidend dla wszystkich członków zarządu, ze względu na prowadzenie śledztwa przez FCA. Sama kadra kierownicza banku straci około 2,65 miliona funtów premii, a dyrektor generalny banku Antonio Horta-Osorio straci 350 tysięcy funtów dodatku.

FCA poinformowało, że bank Lloyds zobowiązał się do ponownego rozpatrzenia 1,2 miliona reklamacji, a na wypłatę odszkodowań przeznaczy kwotę w wysokości 710 milionów funtów. Do tej pory bank wypłacił niezadowolonym klientom kwotę ponad 12 milionów funtów. Do tego komunikacja pomiędzy bankiem Lloyds, a klientami będzie cały czas nadzorowana przez Financial Conduct Authority.

Nawigacja